Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Satasoiton Piazzolla-konsertti oli hengen villiä nostatusta

Piazzolla! - Tango nuevo. Maria Ylipää (laulu) ja yhtye 28.8. Harjavalta-salissa. Satasoitto 23.8. -1.9. Maria Ylipää astuu lavalle Harjavalta-salissa ja aloittaa linnusta kertovan laulun Los Pajaros Perdidos . Olemuksessa on vahvaa femme fatale -latausta. Maria Ylipää käyttää ääntään hallitusti. Kokonaisvaikutelma konsertista on säteilevän laulullinen, suomalaiseen makuun sopiva. Argentiinalaisessa tangossa on paatosta, joka tuntuu liialliselta. Suomalaisessa tangossa nyyhkitään enimmäkseen sanoilla ”Miksi hylkäsit mun, saanko taas olla sun”. Tangot ja balladit laulettiin pääosin espanjaksi. Kuulijoiden eläytymistä helpottivat Ylipään suomenkieliset välispiikit. Välillä bändi soitti kerronnan taustalla. Astor Piazzolla kehitti sataman ravintoloiden tangomusiikista tango nuevon (uuden tangon), jossa sulautuvat keskenään improvisointi, jazz ja taidemusiikin muodot. Maria Ylipään linjakkaaseen lauluun toi hienostuneita tehoja nimekäs yhtye: Jaakko Kuusisto (viulu), Niko Kumpuvaara (harmonikka), Marzi Nyman (kitarat) ja Ville Herrala (kontrabasso). Alkuperäisessä Piazzolla-kvintetissä on piano. Neljä huipputaitavaa muusikkoa ottivat haltuun suvereenisti niin melodiset kuin improvisatoriset ainekset. Ville Herralan kontrabasso loihti kudokseen väriskaalaltaan laaja-alaisen pohjan. Vaikka bandoneonia ei soitettu, niin Kumpuvaara revitteli harmonikastaan mitä villeimpiä kuvioita. Haitarijazz kukoisti erityisesti yhtyenumeroissa. Jaakko Kuusisto esiintyi tällä kertaa täysverisenä jazz-viulistina ja yhtyeen primaksena. Sekä hivelevät melodiat että Piazzollan sävelkielen tunnusmerkki; mukaansatempaavat toisiaan seuraavat ”humaukset” olivat rautaa yhteistyössä kitaristi Marzi Nymanin ja koko yhtyeen kanssa. Siihen oli mukava laulajan heittäytyä musiikin virran vietäväksi. Bändi laittoi luovuuden täysillä kehiin. Orkesterinumerossa Libertango soi Piazzollan tangon rytminen, leiskuva intohimo.