Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Uusinta: Kun Hannu Lamminen osti Adenauer-Mersunsa, se oli ihan palasina – Onneksi saksankielisessä opaskirjassa oli autosta hyvät kuvat

1950-luvun Mercedes-Benz seisoo verstasrakennuksen pihalla Pyssykankaan historiallisessa teollisuusympäristössä. Auton omistaja Hannu Lamminen on pessyt vaunun valmiiksi viikonloppua varten. Se menee näytteille ajoneuvo- ja perinnetapahtumaan. – Liian vähän sillä tulee ajettua, mies toteaa. Se tekee huonoa jarruille, jotka tahtovat jumittua. Lamminen kertoo käyneensä autolla joissakin kokoontumisajoissa – ja on se ollut aikaisemminkin esillä perinnetapahtumissa. – On siinä nokkaa ja ison auton tuntua. Ihan pieniin paikkoihin sitä ei saa ajettua, omistaja kommentoi auton ajo-ominaisuuksia. Mercedes-Benz 300:n valmistus alkoi vuonna 1951. Seuraavana vuonna järjestettyihin Helsingin olympialaisiin niitä tuotiin kymmenittäin edustustehtäviin. Läheskään kaikki autot eivät jääneet Suomeen, vaan niitä myytiin kisojen jälkeen ulkomaillekin. Automalli sai lempinimen Adenauer silloisen Saksan liittokanslerin Konrad Adenauerin mukaan, joka oli malliin mieltynyt. Hänellä oli niitä useampia. Hannu Lammisen Adenauer on vuosimallia 1958. Se on tuotu Suomeen Yhdysvaltain Alabamasta 1990-luvulla. Autoa ryhdyttiin tuolloin entisöimään Nokialla sen varakkaan omistajan lukuun. Kunnostustyö keskeytyi, kun entisöijä sairastui. Myöhemmin työ jatkui Harjavallassa, mutta ei ehtinyt valmistua ennen omistajan kuolemaa. – Kuulin, että auto oli myynnissä. Sen hankkiminen oli riski, koska auto oli osina. Kaupat syntyivät neuvottelujen jälkeen vuonna 2006. Lamminen pääsi tekemään entisöintiä loppuun ja kokoamaan Mersua. Apuna oli saksankielinen opaskirja, jossa oli hyvät kuvat. Mies kertoo, että osia puuttui lopulta yllättävän vähän. Silti entisöiminen vaati luovuutta ja kekseliäisyyttäkin. Yksi ongelma oli puuttuva toisen sumuvalon lasi. Lamminen sai houkuteltua ylöjärveläisen taidelasimiehen tekemään varaosan. Tämä onnistui toisen lampun lasista tehdyn kipsivaloksen avulla. Lamminen ei ollut lopputulokseen oikein tyytyväinen. Tilanne muuttui, kun entisöijä huomasi raumalaisella rompetorilla myynnissä tutun näköisen lasin. Ongelma ratkesi kolmella eurolla. Ajovalojen umpiotkin piti uusia, mutta onneksi ne olivat samaa mallia kuin kuplavolkkarissa. Auto tuli museorekisterikuntoon kolmessa vuodessa. Mersu ei ollut ensimmäinen Lammisen entisöimä auto. Jo 1970-luvulla hän hankki kunnostettavakseen Volvo PV:n. Työelämän kiireissä entisöinnistä ei kuitenkaan tullut mitään. Lopulta hän vaihtoi osina olleen autonsa valmiiksi entisöityyn PV:hen. Vuonna 2002 Lamminen päätti hankkia pitkään himoinneensa Pyhimys-Volvon. Entisöinti alkoi sujua, kun mies oli eläkkeellä. Valmista tuli kolmessa vuodessa. Lammisen mukaan entisöintityöstä on tullut iän myötä vaikeaa, eikä innostuskaan ole enää ennallaan. Silti hänellä on työn alla vuosimallin 1978 Rolls Royce Silver Shadow, jossa riittää vielä töitä pitkäksi aikaa. Juttu on julkaistu Sydän-Satakunnassa ensimmäisen kerran 6.8.1019.