Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Hartauskirjoitus: Etsikkoaikoja, -paikkoja ja -henkilöitä

Tuleva sunnuntai on kirkkovuodessa saanut aiheekseen otsikon ”Etsikkoaikoja”. Tuo lähtökohdiltaan raamatullinen, mutta yleiskielessäkin usein käytetty ilmaisu tarkoittaa jotakin erityisen tärkeää ja merkittävää ajanjaksoa tai ajankohtaa. Katekismus määrittelee etsikkoajan sellaiseksi ihmiselämän ajaksi, jolloin Jumala erityisesti puhuttelee ja vetää puolensa tätä ihmistä. Etsikkoaika on siis Jumalan erityistä kutsun aikaa. Usein tuollainen etsikkoaika osuu ihmisen elämän nuoruuden aikaan, kun hän miettii elämänsä suuntaa. Joskus tuollainen etsikon aika osuu jonkun ihmiselämän kriisin yhteyteen. Tärkeää on tuona etsikon aikana tehdä omat ratkaisunsa elämän suurten kysymysten kohdalla, eikä siirtää ratkaisuja epävarmaan tulevaisuuteen. Siksi Raamatussakin etsikkoaikaan liittyen on profeetta Jesajan kehotus: ”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää, huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä.” Etsikkoajatusta voi hyvin laajentaa koskemaan ajan ohella myös vaikkapa tiettyä paikkaa tai henkilöä. Voitaisiin siis puhua vaikkapa etsikkopaikasta tai etsikkohenkilöstä. Paikasta, jossa Jumala erityisesti puhuttelee tai ihmisestä, jonka kautta Jumala kutsuu. Vanhassa Testamentissa Mooses kohtasi Jumalan puhuttelun palavassa pensaassa. Pensasta lähestyessään Mooses sai kehotuksen riisua kengät jalastaan, koska paikka on pyhä. Tuosta paikasta tuli Moosekselle etsikkopaikka, Jumalan erityisen kutsun paikka. Johanneksen evankeliumin alussa evankelista kertoo Jeesuksen ensimmäisistä opetuslapsista. Johanneksen kertomuksessa Andreas vie veljensä Simonin Jeesuksen luo. Vähän myöhemmin Filippus kutsui Jeesuksesta kiinnostunutta Natanaelia Vapahtajan luo kehotuksella ”tule ja katso”. He saivat toimia Jeesuksen kutsun välittäjinä, etsikkohenkilöinä. Näitä molempia me tarvitsemme ja löydämme – lähempää kuin arvaammekaan. Paikkoja, joissa voimme kuulla Jumalan puhuttelun. Ihmisiä, jotka välittävät Jumalan kutsua. Tällainen paikka meille voi olla vaikkapa rakas kotikirkkomme, jonka penkissä istuessamme tunnemme Jumalan erityisellä tavalla puhuttelevan meitä. Paikka, johon ei kevään korona-ajan kuluessa ollut mahdollisuutta päästä hiljentymään. Nyt onkin hyvä aika ja syy lähteä kirkkoon tai hengelliseen kokoukseen, etsikkopaikkaan. Samoin meillä useimmilla on sellaisia henkilöitä, joiden kanssa olemme käyneet läpi elämämme ja uskomme suuria kysymyksiä. Henkilöitä, joiden kanssa olemme löytäneet vastauksia ja suuntaa elämäämme. Nyt onkin hyvä aika ottaa yhteyttä vaikkapa seurakunnan työntekijään tai omaan etsikkohenkilöösi ja etsiä vastauksia uskon ja elämän kysymyksiin. ”Etsikää Herra, kun hänet vielä voi löytää.” Kirjoittaja on Nakkilan seurakunnan kappalainen.