Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Verotiedot

Osa puupyöristä on jäänyt piiloon suunnittelijoiden omiin varastoihin ja kellareihin

Haastattelin tammikuussa puupyöriä valmistavan yrityksen toimitusjohtajaa Lassi Kaikkosta . Kaikkonen kertoi Sydän-Satakunnassa (16.1.), miten puupyörät ovat käyneet kaupaksi ja miten vaikeaa niiden markkinoiminen kuluttajille on. Wood Innovations Finland toi ensimmäiset puiset polkupyörät markkinoille kesällä 2017. Wiilubike-pyöriä markkinoitiin Suomen ensimmäisinä puupyörinä – ja myös ainoina. Pian jutun ilmestymisen jälkeen sain postia Woust Teamiltä. Raimo Hulkko huomautti, että Wiilubiket voivat olla Suomen ensimmäisiä puupyöriä, mutta ainoita ne eivät ole. Uutisessa olisi tietysti pitänyt mainita, että ne ovat ainoita markkinoilla olevia puupyöriä. On mahdotonta tietää, mitä kaikkea ihmisten varastoista löytyy. Joku pellepeloton voi tälläkin hetkellä koota puista polkupyörää, vaikka ei aikoisi sitä koskaan markkinoille tuodakaan. Woust Team on Hulkon mukaan suunnitellut kaksi puista polkupyörää. Erikoisiksi heidän pyöränsä tekee se, että ne ovat taitettavia. Hulkko uskaltaa arvella, tosin hyvin varovaisesti, että ne olisivat Suomen ainoat taitettavat puupyörät. Harvinaisia joka tapauksessa. Markkinoilla näitä taitettavia pyöriä ei kuitenkaan ole. Pyörien rakentaminen kaupalliseen tarkoitukseen ei kuulemma ole edes ollut tekijöiden mielessä. Siitä huolimatta Hulkkoa harmittaa se, että tekijät eivät ole saaneet pyöriään esiin. Hän kertoo törmänneensä usein ”väheksyvään ja kaupalliseen seinään”. Toisaalta kirjoittaja arvelee, että kyse voi olla myös hienovaraisesta kiinnostamattomuudesta. – Raha on nykyisin se asia, joka kantaa, ja näin ollen emme ole saaneet vastakaikua pyöriemme esille saamiseksi, jotta ihmiset voisivat innostua näkemästään, Hulkko kirjoittaa. "Se, joka tuntee tarinan omakseen, voi olla valmis siitä myös maksamaan.” Wood Innovations Finlandin puupyörät sen sijaan ovat herättäneet innostusta juuri ekologisuutensa ansiosta. Seinä nousee pystyyn vasta, kun aletaan puhua rahasta. Kun ostajaehdokas huomaa, että puupyörä on paljon Jopoa kalliimpi, innostus lopahtaa. Silloin kun käsissä on jotain yhtä kekseliästä kuin uniikki puupyörä, se on myytävä mielikuvilla ja tarinoilla. Se, joka tuntee tarinan omakseen, voi olla valmis siitä myös maksamaan. Toki pyörän on myös miellytettävä silmää ja oltava ajomukavuuksiltaan sellainen, että siitä kannattaa maksaa. Mutta esille pyörä on ensin saatava, se on ihan totta.