Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Rupuinen kuntakuva ei muutu taikaiskulla siloiseksi sosiaalisessa mediassakaan

Sosiaalisesta mediasta on tullut oleellinen osa kuntien markkinointia. Somen kautta kunnat pystyvät helposti ja edullisesti viestimään asioistaan niille, jotka ovat paikkakunnasta ja kunnan toiminnasta kiinnostuneita. Ei ihme, että sosiaalisen median mahdollisuuksia pohditaan nyt kunnissa tarkkaan. Somen menestyksekäs hyödyntäminen on pitkälti tekijöistä kiinni. Yksikin innokas ja taitava tekijä voi nostaa kunnan some-näkyvyyttä merkittävästi, mutta toki on järkevää, että alan osaamista on kunnassa enemmän. Siksi työntekijöiden kannustaminen ja kouluttaminen on järkevää. Vaikka sosiaalinen media on tärkeä yhteydenpitoväline, ei silläkään voi tehdä ihmeitä. Viestin vastaanottajat vaistoavat herkästi sen, jos kunta yrittää ansiottomasti kiillottaa kuvaansa. Mikä tahansa viesti ei mene perille asti. Some-viestintä on hyvin usein silkkaa markkinointia, johon järkevät ihmiset osaavat suhtautua kriittisesti. Rupuinen kuntakuva ei muutu taikaiskulla siloiseksi sosiaalisessa mediassakaan. Kaunisteltu viesti menee vain rajallisesti perille, ja voi kääntyä viestijää vastaan. Kuntien oma viestintä on vain osa niiden some-näkyvyyttä. Todennäköisesti paljon enemmän merkitsee se, kuinka kunnan asukkaat – tai vaikkapa vapaa-ajan asukkaat – kotiseudustaan tai mökkikunnastaan viestivät. Yksityiset ihmiset luovat somessa osaltaan kuvaa kotikunnastaan, joka sekin voi olla rehellistä tai liioiteltua.