Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Verotiedot

Pääkirjoitus: Moni hanke ajanee Rauman henkilöjunaliikenteen edelle

Onko henkilöliikenteen avaaminen Rauman ja Kokemäen väliselle rataosuudelle utopiaa? Tätä kysyi Satakunnan Kansan toimittaja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinilta alkuviikolla. Ministeri ei halunnut ottaa asiaan suoraan kantaa, mutta kertoi pitävänsä hyvin mahdollisena, että tämä yhteys joskus palvelee myös henkilöliikennettä. Marinin kannanotto ei tuonut asiaan mitään uutta. Toisaalta olisi luonnollista, että henkilöliikennettä ainakin kokeiltaisiin raideliikenteen suosimisen nimissä, mutta asiasta on helppo esittää tyrmääviä lausuntoja. Ihmisten käyttäytyminen ei ole ainakaan vielä muuttunut niin, että joukkoliikenteeseen tarvittaisiin lisää kapasiteettia. Vaikka ilmastonmuutoksesta johtuva huoli ja yhteiskäyttöautoista kertovat uutiset ovat paljon esillä, eivät suomalaiset ole luopumassa omista autoistaan. Viime vuonna Suomessa oli liikennekäytössä lähes 2,7 miljoonaa henkilöautoa. Autokanta kasvoi edellisvuodesta yli 27 000:lla. Tämä kertoo selvästi sen, mitä kansa haluaa. Yksityisauto on monelle välttämättömyys ja hyvin suurelle joukolle mukavuuskysymys. Joukkoliikenne palvelee esimerkiksi työmatkalaisia laajasti lähinnä Kehä kolmosen sisäpuolella. Rauma ajaa voimakkaasti henkilöjunaliikenteen aloittamista. Kokeilu olisi ilman muuta järkevä toteuttaa. Realismia kuitenkin on, että aika moni liikennehanke taitaa mennä tuon kokeilun edelle.