Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Kaupallinen yhteistyö: Satakunnan Yrittäjät - Jarno Koskela, 41, pani stopin sitku-elämälle viittä vaille burnoutin: ”Tauoton työnteko torppasi ihmissuhteet, karsi kavereita ja lopulta mielenkiinto kaikkeen oli pyöreä nolla”

Sporttinen Jarno pyörittää neljää ravintolaa ja ohjelmapalveluyritystä kahden yhtiökumppaninsa kanssa. Työmäärä lisääntyi salakavalasti, ja lopulta hänen patenttivastauksensa kaikkeen vapaa-aikaan liittyvään oli aina: ”En mää kerkee. Mää olen töissä.” Kavereiden kuvaviesteihin juhlista, eräretkiltä tai kalareissuilta Jarno vastasi selfiellä tiskinnurkalta. – Pidin kunnia-asiana jaksaa. Yhtäkkiä huomasin, että mielenkiinto kaikkeen, niin työhön kuin vapaan viettoon, oli pyöreä nolla. Yleensä keskeytymättömästi yönsä nukkunut Jarno alkoi heräillä muutaman tunnin välein. Iloisuus katosi ja yrittäjäystävät panivat merkille, ettei kaverilla ole kaikki kunnossa. Lopulta yhtiökumppani Teemu Aaltosen käänteentekevä kolmen sanan lause muutti kaiken. – Hän kysyi minulta, miten sää voit. Sanoin rehellisesti, että olen viittä vaille kyykyssä. Tuon tunnustuksen tehtyään Jarno tajusi, että jotakin pitää tehdä ja nopeasti. Sukellus syvälle nosti esiin tärkeimmät kysymykset Jarno alkoi miettiä isoja kysymyksiä, ja sukellus syviin vesiin alkoi. Riitänkö minä yritykselle? Voinko olla pois? Mitä haluan elämältä? – Yrittäjä menee helposti harhaan ja uskoo, että kaikki työ sataa omaan laariin. Perustelin sillä työmäärän jatkuvan kasvun ymmärtämättä, että stressi ja paine kasvoivat samassa suhteessa. Rahanahneutta hän ei itsessään tunnista. – Tottahan raha on kiva asia, muttei se kuitenkaan koskaan ole ollut tekemisen tärkein motiivi. Olen halunnut tehdä, touhuta, näyttää, että minuun voi luottaa, hoitaa asiat ja jeesata muita parhaani mukaan. Henkisen kasvun ja hengissä pysymisen kannalta Jarno suosittelee kysymään itseltään tärkeän, pyörryttävän kysymyksen: Mitä haluat elämältä. – Olen pohtinut viime aikoina myös kuolemaa. Että missähän vaiheessa reissua olen nyt. Olen ajatellut, että elän pitkiä vuosia, mutta voihan tämä kaikki loppua koska vain. Siksi en halua enää siirtää tekemisiä jonnekin tulevaisuuteen. Työtä parisuhteen kustannuksella Jarno tietää, ettei iso elämänmuutos tapahdu sormia napsauttamalla. – Minulla on käsiteltävänä paljon asioita, jotka olen työntänyt sivuun työn varjolla. Minuuden ja uuden suunnan etsiminen ei ole helppo rasti. Yrittäjän rooli, jatkuva jaksaminen ja tauoton työnteko ovat vaikuttaneet yhteen elämän tärkeimmistä asioista. Takkiin on tullut myös parisuhdeasioissa. – Parisuhde vaatii huomioon ottamista, paneutumista ja panostusta. Näin en ole osannut tehdä, koska työ on ollut aina ykkösenä. Jälkikäteen on katkeraa huomata, miten tyhmästi sitä on toiminut. Jarno tunnustaa, että työ on ollut myös pakopaikka ja tekosyy olla käsittelemättä vaikeita asioita. Prätkät ja luonto vahvoja henkireikiä Elämänmuutos on alussa. Koskelan autotallissa odottaa remppaamista toistakymmentä moottoripyörää. Luonto ja kiireetön telttailukin kiinnostavat, onhan Jarno yhdeltä ammatiltaan eräopas. – Olen kaivannut elämääni selkeää rytmiä. Nyt aloittelen sillä, että viiden päivän työviikko saa riittää. Opettelen olemaan viikonloput töistä pois, lupaan lomailla ja ehkä hankin kesämökin. Annan aikaa ystäville, joita olen laiminlyönyt. Jarnolla on selkeästi yksi tärkeä etu puolellaan. Monipuolisesti liikuntaa, esimerkiksi palloilulajeja ja moottoriurheilua vuosikymmeniä harrastaneena hänellä on hyvä fyysinen kunto. Kroppa kestää ja ehkä juuri siksi burnoutin oireiden havaitseminen vei häneltä luokattoman kauan. Tyypillinen pakotie, ryyppäämään ratkeaminen, on Jarnon kohdalla säpissä. – Pahinta olisi yrittää parantaa loppuun palamista viinalla. Se on vienyt monen mennessään. Onneksi olen jo pienenä oppinut todeksi kliseisen lauseen: Viina on viisasten juoma. Alkoholilla ei ole onneksi ollut omassa elämässäni minkäänlaista merkitystä. Sitku ja mutku pannassa Jarnolla on yhtiökumppaneiden täysi tuki toipumiselleen, ja selkeä suunnitelma oman elämän haltuun ottamisesta. – En halua missään tapauksessa luopua yrittämisestä, mutta aion rakentaa toiminnalle raamit ja järkevät rutiinit. Elämänilokin tulee varmasti takaisin. On turha ajatella, että kyllä tämä elämä joskus rauhoittuu. Sitku ja mutku. Ne sanat saa unohtaa kokonaan. Elämä on tässä ja nyt. Perhettään, äitiä, isää ja pikkusiskoa sekä läheisiä ystäviään hän kiittää sydämestään vilpittömästä tuesta ja rakkaudesta. – Olen saanut hyvän, ihmislähtöisen kotikasvatuksen. Minulle on aina ollut tärkeätä tehdä oma osuuteni niin, ettei kenelläkään ole sanomista. Kuten nyt huomaan, tämä periaate voi johtaa myös burnoutin kynnykselle. 100Sykkeen toimitusjohtaja, psykofyysinen fysioterapeutti ja työnohjaaja Erika Lindroos listasi yrittäjän hyvinvoinnin seitsemän kulmakiveä. Erika Lindroos on yksi Satakunnan Yrittäjien mentoreista. 1. Pysähdy hengittämään Jo muutama syvä, rauhallinen hengenveto auttaa pysähtymään ja aktivoi parasympaattista hermostoa. Vinkki : Hengitä rauhallisesti sisään laskien neljään ja puhalla hitaasti ulos laskien kuuteen. Uloshengityksen tulee olla pidempi kuin sisäänhengityksen. 2. Aktiivinen palautuminen Löydä juuri itseäsi parhaiten palveleva tapa palauttaa hermostoa ja mieltä rauhoittava aktiivisuus. Se voi olla vaikka luonnossa kävely, kirjan lukeminen, puutarhassa puuhailu, kehonhuolto tai jooga. 3. Laadi lista tärkeistä asioista Listaa sinulle tärkeät asiat. Pohdi, miten paljon ne sinulle merkitsevät ja anna niille kouluarvosana. Punnitse sitten, miten hyvin kyseiset asiat toteutuvat elämässäsi juuri nyt. Voit tasapainoisemmin ja olet tyytyväisempi, kun elät arvojesi mukaista elämää. 4. Huolehdi yöunesta Unella on fysiologisesti ja hermoston optimaalisen toiminnan kannalta todella suuri merkitys. Hyvää unta olisi tarpeen saada 7–8 tuntia joka yö. Rauhoita ilta ajoissa ja siirry nukkumaan selvästi ennen puolta yötä. 5. Tee työlista Jos asiat töissä kasaantuvat, tee lista ja laita asiat tärkeysjärjestykseen. On helpompi ottaa rauhallisesti, kun asiat ovat paperilla, eivät pelkästään oman pään varassa. Asia kerrallaan on helpompi saada töitä valmiiksi. 6. Huolehdi tauoista Varmista, että lounastauko on todella tauko, ja aterioi muualla kuin läppärin äärellä. Pienet jaloittelutauot pitkin päivää auttavat verenkiertoa kuljettamaan happea aivoille ja pitävät ajatukset kirkkaina. Pieni taukojumppa on paikallaan kaikille, myös fyysistä työtä tekeville. 7. Kysy itseltäsi, miten voit Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan, sitä ei voi ulkoistaa muille. Huolehdi itsestäsi kysymällä säännöllisesti: Mitä minulle kuuluu? Miten voin tänään? Muista, ettei kukaan ole yli-ihminen. Salli siis huonotkin päivät, ole itsellesi lempeä ja jatka eteenpäin.   Satakunnan Yrittäjien jäsenyrittäjillä on käytössään Mentorisi.fi -palvelu, josta yrittäjä voi hakea itselleen täsmäapua ongelmatilanteisiin ja vinkkejä bisneksen buustaamiseen.